آزمون PTE چیست ؟

آزمون PTE چیست؟

 Pearson Test of English 

یکی از معتبرترین آزمون‌های جامع زبان برای مهاجرت به استرالیا

آزمون PTE، یکی از اصلی ترین گزینه ها در میان آزمون های زبان انگلیسی معتبر، برای افرادی می باشد که قصد مهاجرت به استرالیا را دارند.

این آزمون از طریق موسسه Pearson برگزار می‌شود که شناخته شده در آموزش زبان انگلیسی است.

آزمون PTE مانند سایر آزمون های بین المللی وظیفه سنجیدن چهار مهارت اصلی صحبت کردن (Speaking)، گوش کردن (Listening)، خواندن (Reading) و نوشتن (Writing)  راعهده دار است.

1- بخش صحبت کردن (Speaking)

اسپیکینگ و رایتینگ در آزمون PTE شامل چه اجزایی است؟

اولین قسمت آزمون PTE اختصاص دارد به دو بخش SPEAKING و WRITING که در آن میزان توانایی افراد شرکت کننده در بخش صحبت کردن و نوشتن مشخص می شود. دربخش اسپیکینگ که مربوط به صحبت کردن افراد می شود مواردی مثل پیوسته خواندن جملات، نحوه صحیح خواندن، تلفظ درست کلمات، مفهوم صحبت کردن وتوانایی درک مطلب شرکت کتتده در آزمون مورد سنجش قرار می گیرد و در بخش رایتینگ که مربوط به توانایی و سرعت عمل در نوشتن و املا و قواعد صحیح گرامری میشود توانایی متقاضیان مورد ارزیابی قرار می گیرد.

  •   بخش Speaking آزمون PTE شامل چند بخش کوچک‌تر میباشد .

بخش Read Aloud – باید متن ارائه شده در آزمون با صدای بلند خوانده شود .

بخش Repeat Sentence – باید جملاتی را که توسط سیستم پخش میشود را تکرار کنیم .

بخش Describe Chart- شامل صحبت کردن در مورد محتوای نموداری است که به شما نشان داده میشود.

بخش Re-tell Lecture –  در این بخش باید به یک سخنرانی گوش داده و سپس با کلمات خود درمورد محتوای سخنرانی صحبت کنید.

بخش Answer Short Question – دراین بخش باید به سوالاتی که برای شما پخش می‌شود پاسخ‌های کوتاه بدهید.

2-بخش نوشتن (Writing)

در بخش Write Essay، در ارتباط با سوالی که از شرکت کننده ها پرسیده میشود باید متنی 200 تا 300 کلمه‌ای در جواب سوال نوشته شود. افراد در این بخش، 20 دقیقه زمان دارند.

در بخش Summarize Text، نیاز است متنی را که در اختیاردارند در یک جمله و حداکثر 75 کلمه خلاصه کنند، به نحوی که تمام نکات کلیدی متن لحاظ شود برای این بخش، 10 دقیقه زمان در نظر گرفته شده است.

3-بخش خواندن (Reading)

  • بخش ریدینگ در آزمون PTE

بعداز اتمام مرحله اول افراد شرکت کننده وارد مرحله دوم آزمون PTE میشوند، این مرحله Reading می باشد و برای شرکت در این بخش از آزمون PTE در حدود 30 الی 40 دقیقه زمان در نظر گرفته شده است. لذا سرعت عمل و دقت نقش اساسی در این آِیتم ها و مراحل این آزمون دارد و متقاضیان باید مدیریت زمان مناسب داشته باشند. یک نکته حائز اهمیت این است که افراد باید بعد از پاسخ به هر سوال سریعا گزینه Next را بزنند تا به مرحله بعد بروند چون سیستم به طور خودکار به مرحله بعد نمیرود .

دراین بخش Multiple-Choice, Choose Single Answer، فرد شرکت کننده در آزمون بعد از خواندن یک متن به سوالات چندگزینه ای پاسخ میدهد.

این بخش Multiple-Choice, Choose Multiple Answers،مانند بخش قبل میباشد اما با این تفاوت که سوالات بیش از یک پاسخ درست دارند .

در بخش Re-order Paragraphs، باید چند پاراگراف به ترتیب صحیح سر جای خود قرار داده شودتا یک متن کامل به دست آید.

در بخش Fill in the Blanks،  باید جملاتی که دراختیار شرکت کننده گذاشته میشود با واژه مناسب کامل شود.

در بخش Reading and Writing: Fill in the Blanks باید با کمک لیست جملات که نمایش داده میشود متن ناقصی که دراختیار متقاضی قرار میگیرد با یکی ازجملات مناسب تکمیل شود.

4-بخش گوش کردن (Listening)

  • بخش لیسنینگ در آزمون PTE

بعد از اتمام مرحله رایتینگ آزمون PTE وارد مرحله آخر و بخش آخر آزمون PTE یعنی لیسنینگ می شوند. متقاضیان برای بخش لیسنینگ آزمون PTE در حدود 45 تا 57 دقیقه زمان دارند که این زمان براساس تعداد سوالاتی که از آنها می شود متغیر است. درهمه ی بخش های آزمون PTE مدیریت زمان بحث بسیار مهمی می باشد هر چند که در آیتم Summarize Spoken Text  برای هر سوال 10 دقیقه زمان نعیین شده است ولی در بخش های دیگر مدیریت زمان کاملا برعهده فرد می باشد. فایل های صوتی در این بخش فقط یک بار برای افراد به صورت اتوماتیک پخش می شود و نمی توان در حین پخش گزینه Next را انتخاب کرد و باید تا انتها به آن گوش داده شود و بعد از ارائه پاسخ ، گزینه Next را انتخاب تا به سوال بعد بروند.

در بخش Summarize Spoken Text، افراد شرکت کننده بخش کوتاهی از یک سخنرانی را میشنوند و باید در مدت 10 دقیقه، خلاصه‌ای 50 تا 70 کلمه‌ای از آن بنویسند.

بخش Multiple Choice – Choose Single Answer ، در آزمون PTE شامل انتخاب بهترین جواب بعد از پخش شدن صحبت ها میشود.

در بخش Multiple Choice – Choose Multiple Answers میبایست جواب های صحیح بعد از گوش دادن به سخنرانی  انتخاب شود.

بخش Fill in the Blanks، مربوط به پرکردن متن ناقص با کلمات صحیح میباشد.

بخش Highlight Correct Summary، عبارتست از انتخاب بهترین پاراگرافی که به خوبی فایل صوتی را که گوش داده ایم خلاصه میکند .

در بخش Multiple choice, single answerپس از گوش دادن به یک فایل 30  – 60 ثانیه ای باید گزینه درست انتخاب شوند .

در بخش Select a Missing Word، بعد از شنیدن فایل،  باید یکی از جملات داخل آن را که به صورت ناقص نوشته شده با کلمه مناسب تکمیل کنند.

دراین بخش Highlight Incorrect Words، با نشان دادن یک متن همراه فایل صوتی که برای افراد پخش میشود باید اشکالات موجود در متن تشخیص داده شود.

در بخش Write From Dictation، باید جملاتی که پخش میشود به شکل صحیح نوشته شود .

 

چرا در ایران آزمون پی تی ای برگزار نمی شود ؟

آزمون PTE توسط موسسه pearson ارائه شده است و یک موسسه آمریکایی است و بدلیل مسائل تحریمی این موسسه حاضر نمی شود در ایران آزمون برگزار کند.

 

نحوه ثبت نام در PTE

مرحله اول : تشکیل حساب کاربری MyPTE

متقاضیان میتوانند برای ثبت نام آزمون PTE  در ابتدا در سایت پیرسون حساب کاربری MyPTE بسازند در این مرحله ، مطلب حائز اهمیت این هست که خود افراد حتما این حساب کاربری رو ایجاد کنند و به هیچ عنوان مسئولیت انجام این کار رو به شخص دیگری نسپارند. چون باید در وارد کردن مشخصات دقت کنند و دقیقا مشخصات رو مطابق پاسپورت وارد کنند.

مرحله دوم : ثبت نام آزمون

بعد از ایجاد حساب کاربری، افراد متقاضی میتوانند با وارد شدن به حساب PTE ثبت نام آزمون PTE رو انجام بدهند. کارنامه ی آزمون هم بعد از امتحان دقیقا داخل همین اکانت موجود میشود.در مرحله پرداخت میتوان از کد ووچر برای ثبت نام آزمون PTE استفاده شود . این کد رو هم میتوان از طریق سایت های فعال در این زمینه تهیه کرد.

 

تفاوت در نحوه تصحیح آزمون

آزمون PTE کاملاً کامپیوتری تصحیح می شودو بسیاری از افرادی که چند بار در آزمون IELTS شرکت کرده اند و نمره مورد نظر خود را در بخش Writing نگرفته اند در نهایت تصمیم به شرکت در این آزمون میگیرند.

  • نمرات آزمون PTE در چهار مهارت ارتباطی

با توجه به تمام آیتم های ذکر شده ،آزمونPTE این مهارت ها را مورد ارزیابی قرار می دهد .محدوده نمره PTE  افراد در 4 مهارت اصلی آزمون PTE تحت عنوان communicative skills بین 10  تا 90  امتیاز است .نمایش نمرات PTE در قالب یک نمودار به افراد متقاضی این فرصت را می دهد که نقاط ضعف و قوت خود را در کمترین زمان ممکن بیابند و دریابند که هر یک از مهارت ها چه ارتباطی با نمره کلی فرد دارد.

 

محل برگذاری آزمون PTE

این آزمون در نمایندگی‌های معتبر موسسه Pearson در سراسر دنیا برگزار می‌شود. لازم به ذکراست  موسسه پیرسون در ایران نمایندگی رسمی ندارد وافراد متقاضی  نیاز است برای شرکت در این آزمون به کشوردیگری که آزمون PTE در آنجا برگذار میشود سفرکنند.

متقاضیان معمولا به یکی از کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان یا امارات متحده عربی  به قصد شرکت در آزمون PTE سفر می‌کنند.

 

تفاوت در آزمون IELTS  در مقابل PTE

 

کلام آخر

با وجود این که PTE یکی از معتبرترین آزمون‌های جامع زبان است، اما هر کشور و یا هر دانشگاهی ممکن است آن را نپذیرد. بنابراین لازم است قبل از اقدام برای شرکت در آزمون، از پذیرفته شدن آن در کشور مقصد خود مطمئن شوید.

افراد متقاضی جهت کسب اطلاع از اینکه آیا دانشگاه مقصدشان نتیجه آزمون PTE را می‌پذیرد یا خیر می‌توانند از طریق صفحه WHO ACCEPTS IT وب‌سایت رسمی PTE لیست دانشگاه‌هایی که نمره این آزمون را می‌پذیرند مشاهده کنند.

لازم به ذکر است که نباید فقط به این لیست بسنده کرد و حتما تحقیقات وسیع‌تری در این مورد انجام داده شود.

 

در یکی از پست های اینستاگرام متدویزا  معادل سازی نمرات آزمون زبان بررسی شده که میتوانید مشاهده بفرمایید.

 

سوالات خود را از ما بپرسید