آزمون NAATI استرالیا

سازمان NAATI

سازمان رسمی تایید اعتبار مترجمان در استرالیا میباشد. آزمون ناتی استرالیا آزمونی است که توانایی افراد شرکت کننده را در دو زبان تایید می‌کند.

هنگامی که افراد برای مهاجرت به استرالیا نیاز به کسب امتیاز دارند می‌توانند با شرکت و قبولی در آزمونی که این سازمان برگزار می‌کند امتیاز بیشتری کسب کنند. سازمان ملی NAATI، آزمونی به نام CCLارائه می‌دهد که به افراد متقاضی کمک می‌کند تا 5 امتیاز در روند مهاجرت کاری به استرالیا کسب کنند.

( National Accreditation Authority for Translators and Interpreters)

ترجمه ناتی چیست؟

ترجمه ناتی ترجمه میباشد که بوسیله مترجم مورد تایید سازمان ناتی (NAATI Certified Translator) تایید شده باشد و مهر مترجم ناتی روی ترجمه مورد نظر ثبت شده باشد. این ترجمه ممکن است از فارسی به انگلیسی یا از انگلیسی به فارسی باشد.

آزمون ناتی(CCL) ازچه ساختاری تشکیل شده است؟

درآزمون ناتی از داوطلب خواسته میشود که دو دیالوگ ضبط شده بین دو نفر را بشنود و تفسیر کند. دیالوگ‌‌ها به دو زبان انگلیسی و غیر انگلیسی ضبط شده است. در واقع شبیه به مکالمه بین دو فرد در استرالیا طراحی شده تا مهارت افراد در مورد درک محیط و برقراری ارتباط  درموقیعت های مختلف زندگی در جامعه سنجیده شود.

هر دیالوگ تقریباً 300 کلمه (یا چند دقیقه ضبط صدا) است و به قسمت های کوتاه 35 کلمه‌ای یا کمتر تقسیم می‌شود تا یک مکالمه تکمیل شود. در این مکالمات به موضوعات مختلفی پرداخته میشود.

موضوع این دیالوگ ها متغیر است و ممکن است درارتباط با هر یک از موارد زیر باشد:

امور مصرف کنندگان / سلامت / مهاجرت / اموربیمه / امورحقوقی / اجتماع / استخدام/  تحصیل / امورمالی / مسکن / کسب و کار / خدمات اجتماعی / اسکان

بعد از پخش هر قسمت، صدای زنگ به صدا در می‌آید، سپس داوطلب باید به تفسیر آنچه گفته شده بپردازد.مکث‌های طولانی ممکن است باعث کسر نمره شود، به خصوص اگر منجرشود کل آزمون ضبط شده بیش از 20 دقیقه به طول بینجامد.

آزمون آغاز می شود و دیالوگ ها پخش می شود و داوطلب باید ترجمه بخش به بخش را انجام دهد. آزمون ناتی CCL به شکل کاملا شفاهی میباشد، به این صورت که فرد باید ترجمه را به صورت شفاهی انجام دهد و صدای او برای ارزیابی ضبط می شود. ابتدا مراقب امتحان قسمت اول مکالمه اول را تا صدای زنگ برای فرد پخش می کند. در حین پخش هر قسمت، فرد اجازه نت برداری دارد. داوطلب بعد از شنیدن صدای زنگ باید بلافاصله ترجمه قسمت شنیده شده را بگوید. اگربخشی که توسط فرد شنیده شده به انگلیسی باشد، ترجمه او به فارسی خواهد بود و برعکس.  مراقب امتحان صبرمی کند تا پاسخ داوطلب کامل شود و سپس بخش بعدی مکالمه را برای او پخش می کند و این روند تا پایان مکالمه اول ادامه پیدا میکند. زبان بخش های هر مکالمه به ترتیب انگلیسی و فارسی می شود. این روند در مکالمه دوم نیز تکرار می شود.

آزمون پس از حدود ۲۰ دقیقه به اتمام می رسد و مراقب پایان آزمون را به داوطلب اعلام می کند.

⇐ خطاهای تاثیرگذار بر دقت ترجمه که باعث کسر نمره می شوند عبارتند از :

 1) خطاهایی که دقت ترجمه را کم میکند و اطلاعات را تغییر میدهد

2) انتقال نادرست اطلاعات

3) حذف و یا اضافه کردن اطلاعات

برای قبولی در آزمون ناتی حداقل نمره 63 از 90 الزامی می باشد. آزمون ناتی (CCL) درمجموع 90 نمره دارد و به هر دیالوگ ۴۵ نمره اختصاص یافته است .

لازم به ذکر است نمره داوطلب در هر مکالمه باید حداقل 29 از 45 باشد. یعنی اگرداوطلب در مکالمه اول نمره 40 و در مکالمه دوم نمره 25 گرفت، با وجود اینکه نمره او 65 می‌شود، موفق به کسب نمره قبولی نخواهد شد زیرا باید درهردومکالمه حداقل نمره 29 گرفته شود.

اعلام نتایج از طریق ایمیل رسمی ناتی به نشانی noreply@naati.com.au درعرض 4-6 هفته اعلام می‌شود.این ایمیل دربردارنده نمره قبولی یا عدم قبولی داوطلب درآزمون ناتی است. درصورت قبولی، فرد شرکت کننده در آزمون مدرک معتبر Credentialed Community Language را دریافت خواهد کرد.

اگر داوطلب در آزمون مردود شد و نتیجه‌ای بین 58 تا 62 دریافت کرد، می‌تواند ظرف 30 روز برای تجدید نظرنتایج خود اقدام کند. تجدید نظردرنتیجه آزمون به معنای این است که مجدد آزمون فرد شرکت کننده بررسی می‌شود و نتیجه نهایی اعلام می‌شود.

 

نحوه برگزاری آزمون ناتی(CCL)

ازمون ناتی CCL به شکل آنلاین و از روزهای دوشنبه تا جمعه هر هفته برگزار می شود. بنابراین داوطلبان از هرنقطه ای در دنیا می توانند در این امتحان شرکت کنند. برگزاری این آزمون درپلتفرم ProctorExam انجام میشود. افراد متقاضی که در آزمون ثبت نام کردند، حدود یک هفته مانده به تاریخ آزمون، یک ایمیل از سمت ProctorExam دریافت می کنند که در آن توضیحات کامل درباره نحوه استفاده از ProctorExam داده شده است. این ایمیل همچنین راهنمایی لازم بری چک کردن سیستمی که متقاضیان قرار است با آن در ازمون شرکت کنند را انجام میدهد تا فرد بتواند قبل از آزمون، مشکلات احتمالی را برطرف کند. داوطلب برای اطمینان از دریافت این ایمیل الزامی است علاوه بر inbox, فولدر های junk mail و spam خود را هم مرتبا چک کند. چک کردن سیستم باید حتما تا ۴۸ ساعت قبل از آزمون ادامه داشته باشد. پس از این که داوطلب سیستم چک را انجام داد و سیستم توسط ProctorExam تایید شد، لینک مخصوص آزمون برای فرد ایمیل می شود. در روز و ساعت تعیین شده برای آزمون، داوطلب می تواند با این لینک  درامتحان NAATI  شرکت کند.

چند نکته حائز اهمیت در مورد امتحان ناتی

* دسترسی به اینترنت با سرعت مناسب و ثابت ازنکات مهم برای شرکت در آزمون میباشد بهترین گزینه اینترنت کابلی است و در رتبه بعد اینترنت وای فای. لازم به ذکر است افراد باید حتما سیستم چک را با همان اینترنتی انجام دهند که می خواهند با آن درامتحان شرکت کنند. هات اسپات کردن از اینترنت گوشی در آزمون ناتی مجاز نمی باشد.

* داوطلبان دراستفاده ازهدست یا هدفون بهتر است از مدل های وایرلس و بلوتوث استفاده نکنند زیرا احتمال قطع شدن اتصال بالاتر میباشد و قطع شدن هدفون حتی برای چند ثانیه می تواند سرنوشت آزمون فرد را تغییر دهد.

* کاغذ سفید و خودکار برای نت برداری همراه افراد باشد.

* پس از وردود داوطلب به جلسه آزمون،  مراقب هم join می شود و با فرد سلام و احوال پرسی می کند.

* مراقب امتحان از داوطلب می خواهد پاسپورت خود را به دوربین نشان دهد. او همچنین مکان فرد را بازبینی می کند.

* بعداز پایان هر قسمت مکالمه و شنیدن صدای زنگ، داوطلب تا ۵ ثانیه فرصت دارد پاسخ دهد. مکث بیشترباعث ازدست دادن نمره می شود.

* بعد از پایان هر قسمت مکالمه و شنیدن صدای زنگ، داوطلب میتواند درخواست پخش مجدد آن قسمت را بدهد پخش مجدد تا یک بار درهر مکالمه نمره ای از او کم نمی کند ولی تکرار بیشتر می تواند کسر نمره را بدنبال داشته باشد.

*  داوطلب نمی تواند از مراقب درخواست توضیح بیشتر کند.

مراحل ثبت نام و برگزاری آزمون ناتیCCL  

 1) افراد متقاضی ابتدا باید به صورت آنلاین و از طریق وبسایت ناتی برای خود حساب کاربری myNAATI ایجاد کنند.

2) ایمیلی از ناتی دریافت می کنند که حاوی ‍‍‍پسورد موقت میباشد. با این پسورد موقت وارد حساب کاربری خود می شوند و پسورد خود را عوض می کنند. در این مرحله یک Customer Number هم به آنها داده شده که آن در گوشه سمت راست بالای اکانت myNAATI خود قابل مشاهده است.

3) دراین مرحله باید در صفحه اصلی اکانت myNAATI خود گزینه SUBMIT AN APPLICATION را انتخاب کنند.

4) داوطلب دراین مرحله باید فرم را تکمیل کند. در انتها از او خواسته می شود که اسکن عکس واسکن پاسپورت خود را آپلود کند.

5) در صورت تایید اولیه، که ممکن است تا ۷ روز کاری به طول بینجامد، داوطلب ایمیل دیگری از ناتی دریافت میکند که به او اجازه انتخاب تاریخ مورد نظرش برای آزمون و پرداخت مبلغ در اکانت myNAATI را می دهد.

6)  پس از پرداخت هزینه آزمون، داوطلب ایمیل دیگری از ناتی دریافت می کند که ثبت نام او برای آزمون ناتی CCL را رسما تایید می کند.

7) فرد متقاضی آزمون ناتی معمولا یک هفته قبل از تاریخ آزمون ایمیلی از طرف    ProctorExam دریافت می کند که در آن به او آموزش می دهد که چگونه باید سیستم خود را برای آزمون ناتی چک کند و از پلتفرم ProtorExam استفاده کند. مجدد تاکید میشود حتما سیستم چک را تا ۴۸ ساعت قبل از آزمون انجام دهید.

8) پس از سیستم چک، ایمیل حاوی لینک امتحان به شما ارسال می شود.

9) داوطلب باید روز آزمون و قبل از شروع آزمون روی لینک ارسال شده کلیک کند و مراحل را دنبال کند تا آزمون اوشروع شود.

مدت زمان آزمون ناتی CCL

آزمون ناتی (CCL) آزمون بسیار کوتاهی است و حدود ۲۰ دقیقه به طول می انجامد.

هزینه آزمون ناتی

هزینه آزمون ارزشمند ناتی معادل 814 دلار استرالیا است البته برای اطلاع دقیق از قیمت این آزمون بهتراست به سایت مربوط به آزمون مراجعه شود.

در نهایت، نمره نهایی متقاضی در یکی از سه دسته زیر قرار خواهد گرفت:

بالای ۶۳ (از ۹۰)         قبول

بین ۵۵ و ۶۲.۵ (از ۹۰)  مردود (لب مرز)، دارای حق اعتراض

پایین ۵۵ (از ۹۰)          مردود، بدون حق اعتراض

 

اطلاع از آزمون PTE